Hronika | |||
Đuzepe Konte: Italija će se pridružiti kineskoj inicijativi "Jedan pojas, jedan put" |
sreda, 20. mart 2019. | |
RIM - Italijanski vicepremijer Đuzepe Konte obavezao se danas da će Italija biti prva članica G7 koja će se pridružiti kineskoj inicijativi "Jedan pojas, jedan put", uprkos primedbama SAD i zabrinutosti koja dolazi iz njegove vladajuće koalicije. Obraćajući se Parlamentu Konte je rekao da potpisivanje memoranduma o razumevanju sa Kinom o realizaciji projekta "Pojas i put", koje bi trebalo da se desi tokom posete kineskog premijera Italiji ove nedelje, neće ni najmanje dovesti u pitanje poziciju Italije u okviru strateškog transatlantskog saveza ili u odnosu sa evropskim partnerima.
Italijanski potpis se smatra velikim korakom ka legitimizaciji projekta koji predviđa kopneno i pomorsko povezivanje Kine i Evrope. Zvaničnik Bele kuće upozorio je Italiju da se ne pridružuje inicijativi, koju je nazvao kineskim "projektom taštine". Evropske vlade su odbile da potpišu zajedničku deklaraciju o inicijativi "Jedan pojas, jedan put" prošle godine u Pekingu. Njihovi su predstavnici tvrdili da kineska inicijativa ne ispunjava standarde o finansiranju i transparentnosti. Konte je u govoru poslanicima rekao i da su detalji dogovora razrađeni tokom višemesečnih konsultacija na svim nivoima vlasti, te naglasio da memorandum nije pravno obavezujući, a da će s druge strane Italiji omogućiti pristup ogromnom tržištu. "Naš izvoz u Kinu daleko je niži nego u ostatak Evrope" izjavio je Konte i dodao da će doći i do redefinisanja komercijalnih saobraćajnih ruta. "Imaćemo nove aerodrome, nove trgovinske koridore i to će svakako uticati na naš ekonomski rast. Ne želimo da izgubimo tu priliku", zaključio je vicepremijer. Opozicija je napala planirani memorandum i nedostatak detalja koji su dostavljeni parlamentu, upozorivši da bi sporazum mogao biti "trojanski konj" kojim bi Kina potkopala italijansku industriju. Čak i poslanici iz desničarske Lige, koji su deo Konteove koalicije, kažu da je njihova podrška memorandumu uslovljena time da ne šteti odnosima Italije i njenih partnera. "Ako Kinezi žele da investiraju u železnice i luke, u redu. Važno je da kontrola ostane u italijanskim rukama'', rekao je lider Lige Mateo Salvini. Frančesko Siski, stručnjak za Kinu koji trenutno radi kao istraživač na Univerzitetu Renmin u toj zemlji, rekao je da je najveći problem sporazuma to što se Italija uključila u njih bez da je prethodno o tome detaljno obavestila svoje saveznike. "Tu je nedostajalo profesionalizma i političkog znanja. Kakav god da je dogovor, prvo treba razgovarati sa Amerikancima i Evropljanima i dogovoriti se o zajedničkom pristupu, a onda pregovarati sa Kinom'', rekao je Siski. (Tanjug) |